1.6 GDI

135 konny 1.6 GDI o oznaczeniu Gamma G4FD to nowoczesny silnik benzynowy wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. 1.6 GDI jest silnikiem wolnossącym, nie posiada turbodoładowania. Posiada za to zmienne fazy rozrządu CCVT. Rozrząd oparty jest na łańcuchu.

Dynamika

Ze względu na brak turbodoładowania próżno szukać dynamiki na niskich obrotach jak np. w VAG 1.4 TSI, Renault 1.4 TCe czy silniku Opla 1.4 Turbo. 1.6 GDI na niskich obrotach reaguje ospale. Silnik ten nie nadaje się dla osób „z ciężką nogą”. Ci ostatni powinni zainteresować się wersją 2.0 CRDi.

Wersja 1.6 GDI w Sportage polecana jest raczej dla spokojnych kierowców, którzy rzadko poruszają się po autostradach, albo jeżdżą po nich z reguły prawym pasem.

Opinie, bezawaryjność

Duża zaletą 1.6 GDI jest bezawaryjność oraz trwałość. Co prawda po latach okazuje się, że napęd na łańcuchu rozrządu wcale nie jest wieczny (warto wymienić go po około 200 000 km), lecz taki stan rzeczy jest raczej normalny w nowoczesnych samochodach.

Okazuje się, również że regularnego czyszczenia wymagają zawory ssące. Te – podobnie jak FSI, TSI, TFSI ulegają zabrudzeniu. Co niestety jest również typowe dla nowoczesnych benzyniaków z wtryskiem bezpośrednim.

Spalanie

Oszczędny kierowca jest w stanie osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie 7 litrów na 100 km. Niestety przy dynamicznej jeździe realne zużycie paliwa w Sportage 1.6 GDI może sięgać nawet 10 litrów. Stąd zainteresowanie instalacjami gazowymi.

Instalacje gazowe

Najbardziej polecaną instalacją gazową na rynku do silnika G4FD jest instalacja STAG 400.4 DPI model 2. Istnieje dedykowany zestaw do montażu LPG STAG 400 przewidziany dlatego silnika. Silnik na instalacji STAG 400, podczas pracy na gazie, zużywa również benzynę do chłodzenia wtrysków. Mimo to, średnie zużycie benzyny w stosunku do gazu jest bardzo niskie. Dlatego montaż LPG w tym modelu opłaci się – przekonuje pracownik LPG Warszawa. Nie ma również zbytnich obaw zawory: w autach z LPG brudzą się zdecydowanie mniej niż w autach bez LPG.

Regulacja luzów zaworowych

G4FD nie posiada hydraulicznej regulacji luzów zaworowych. Co 90 000 km wymagana jest ręczne regulacja, w samochodach bez LPG. Jeśli posiadamy instalację gazową powinniśmy kontrolować / regulować zawory dwukrotnie częściej.